۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۳۵۴۴۳۴
حسینقلی گفت: بخش معدن بخش پیشرو است یعنی بقیه اقتصاد را به دنبال خود می‌کشاند و موتور اقتصاد است پس اگر بخش معدن تعطیل شود اکثر صنایع هم تعطیل می‌شود.
کد خبر: ۳۶۲۳۹

بخش سوم حسینقلی(عوارض)

حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: ما انتظار داشتیم در برنامه هفتم به بخش معدن توجه شود اما آن توجه لازم صورت نگرفت. ما می‌گوییم در بخش معدن باید ۱۳ درصد رشد داشته باشید، با شعار و اعداد و ارقام که رشدی به وجود نمی‌آید وقتی ماشین‌آلاتی وجود ندارد یا وقتی که وزیر اقتصاد مملکت بخشنامه می‌دهد که از تمام صادرات دو درصد مالیات بگیرید، کدام رشد می‌خواهد به وجود بیاید؟ در حالی که این قانون در سال ۸۱ تصویب شده و در آن نوشته شده واحد اقتصادی باید چند سالش بررسی شود اگر امسال هم سودآور بود، یک درصدی از آن را بگیرید که این را هم باید حوزه مالیاتی مشخص کند بعد به گمرک بگوید نه اینکه وزیر اقتصاد به گمرک اعلام کند که از همه مالیات بگیرید. این نوع مالیات همه مسائل را نابود می‌کند، مگر صادرات ما چقدر سودآور است که علی الحساب دو درصد هم مالیات دهیم؟ بعد هم اصلاً از کجا مشخص است که آن واحد سود کند؟ اصلا سال اولش است که دارد صادرات انجام می‌دهد به چه دلیل دو درصد باید پرداخت کند؟ این روش یک نوع بی‌عدالتی و تبعیض است.

بیشتر بخوانید: آقای دولت به چه دلیل نیم درصد عوارض را 40 برابر کردی؟| وصولی عوارض های صادراتی 15000 میلیارد بالاتر از بودجه دانش بنیان ها است! +ویدیو

آقای دولت با این شرایط بخش معدن را نابود می‌کنید

دولت گفته می‌خواهد به شرکت‌های دانش بنیان ۲۰۰۰ میلیارد تومان کمک کند اولاً آقای دولت اگر شما می‌خواهید به این شرکت‌ها کمک کنید از بودجه خودت کمک کن چرا از من باید بگیرید تا به آن شرکت پول دهید؟!

حسینقلی ادامه داد: متاسفانه نگاه به بخش خصوصی یک نگاه درآمدزایی و اشتباهی است. بخش معدن بخش پیشرو است یعنی بقیه اقتصاد را به دنبال خود می‌کشاند و موتور اقتصاد است پس اگر بخش معدن تعطیل شود اکثر صنایع هم تعطیل می‌شود. دولت گفته می‌خواهد به شرکت‌های دانش بنیان ۲۰۰۰ میلیارد تومان کمک کند اولاً آقای دولت اگر شما می‌خواهید به این شرکت‌ها کمک کنید از بودجه خودت کمک کن چرا از من باید بگیرید تا به آن شرکت پول دهید؟! اگر می‌خواهید دو همت بگیرید با این درصدهایی که شما تعیین کردید که در مجلس گفتند نیم درصد سپس می‌برید هیئت وزیران میزان آن را ۸۰ درصد می‌کنید، با این شرایط که بخش را نابود می‌کنید.

بیشتر بخوانید: نابودی واحدهای تولید به سبک دولت سیزدهم | قانون بر مصوبات ارجحیت دارد

وی افزود: ما در این خصوص به دیوان شکایت کردیم و مطرح کردیم اصلاً همچین مطلبی در مذاکرات نبوده است. اول در مذاکرات گفتند ۵ درصد سپس ۵ درصد را نیم درصد کردند پس نظر نماینده‌ها بالای ۵ درصد اصلاً نبوده، چرا ۸۰ درصد گفتند؟ یعنی اگر کسی قراضه مس بخواهد صادر کند هشتاد و نیم درصد باید عوارض دهد اما اگر آن را ذوب کرد، نیم درصد دهد. این نشان می‌هد آن کسانی که قراضه می‌خرند روی این موضوع تاثیرگذار بودند یا اینکه آن تفکری که پشت این قصه بوده قصدش عدم صدور قراضه بوده است.

عوارض ۸۰ درصدی یعنی اینکه صادرات انجام ندهید

بر اساس قانون دولت نمی‌تواند جلوی هیچ صادراتی را بگیرد اما با این عوارض بستن یعنی اینکه دارد جلوی صادرات را می‌گیرد. عوارض ۸۰ درصدی یعنی اینکه صادرات انجام ندهید. 

 رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایرانخاطرنشان کرد: در مورد ۲۹ مصوب شده که از صادرات عوارض ممنوع است که آقای محتشمی‌پور جواب دادند بله شما درست می‌گویید اما در ۵ سال گذشته سران قوه نشستند و تصمیم بر گرفتن عوارض شد. که این صحبت هم قبول کردیم اما چرا دوباره شما آن طرح را  می‌برید مجلس و تمدید می‌کنید؟! بر اساس قانون دولت نمی‌تواند جلوی هیچ صادراتی را بگیرد اما با این عوارض بستن یعنی اینکه دارد جلوی صادرات را می‌گیرد. عوارض ۸۰ درصدی یعنی اینکه صادرات انجام ندهید. 

برچسب ها: معدن #صنایع معدنی چالش های معدن ویدیو ویدئو کلیپ عوارض صادراتی نرخ عوارض صادراتی
ارسال نظر
آخرین اخبار